آلبوم موسیقی متن انیمه شهر اشباح Spirited Away اثری از جو هیسایشی Joe Hisaishi آهنگساز مطرح ژاپنی است. این هنرمند اگرچه آهنگسازی توانمند در سبکهای مختلف است، اما عمده شهرت او به همکاریهای طولانیمدت خود با هایائو میازاکی Hayao Miyazaki کارگردان شهیر ژاپنی و از موسسان استودیو جیبوری (استودیو گیبلی یا جیبلی) Studio Ghibli باز میگردد. میازاکی، نمادی از سینما و خصوصا صنعت انیمه ژاپنی است و از نمادهای فرهنگی ژاپن به حساب میآید. در کارنامه او ساخت برخی از برجستهترین انیمههای تاریخ سینما به چشم میخورد و در عموم آنها به جز یک مورد (نائوشیکا از دره باد Nausicaa of the Valley of the Wind) با جو هیسایشی به عنوان آهنگساز همکاری کرده است.
پس از رشد و گسترش سینما و رسانههای تصویری، آمریکا بدل به قدرتی رسانهای در جهان شد که قدرت خود را از طریق هژمونی رسانهای خود به ساکنان کره زمین دیکته میکرد. افسون و جادوی رسانه آمریکایی در هر کشوری با پاسخهای متفاوتی مواجه شد. با توجه به قدرت مالی رسانههای آمریکایی، امکان پاسخدهی درخور ممکن نبود و آمریکا سلطه خود را با استفاده از رسانه بسط میداد. در این میان گروههای مختلف از نقاط مختلف دنیا، پاسخهای متفاوتی به این هژمونی داشتند و پاسخ ژاپنیها با توجه به قدرت نابرابر مالی در برابر رسانههای آمریکایی و غربی، رجوع به مانگا و فرهنگ خود و ساخت آثاری است که حاصل تخیل و انتزاع خاص ساکنان این مجمعالجزایر است. مانگاها، طرحهای خاصی است که در ژاپن کشیده میشود و داستانهای مختلفی را روایت میکند. انیمه سریالی کاپیتان سوباسا Captain Tsubasa که در ایران با نام فوتبالیستها شناخته میشود و طرفداران زیادی دارد، از این مانگاها الهام گرفته است. در سال ۱۹۸۴ اما روند ساخته انیمه در ژاپن و دنیا دچار انقلابی بزرگ شد و با تاسیس استودیو جیبلی توسط میازاکی، ایسائو تاکاهاتا Isao Takahata (کارگردان انیمه سینمایی شگفتانگیز و سوزناک مدفن کرمهای شبتاب Grave of the Fireflies، و انیمههای سریالی هایدی، دختر آلپ Heidi, Girl of the Alps آن شرلی با موهای قرمز Anne Of Green Gables و ...)، یاسویوشی توکوما Yasuyoshi Tokuma و توشیو سوزوکی Toshio Suzuki این صنعت گام بلندی رو به جلو برداشت. در این استودیو برخی از مشهورترین انیمههای تاریخ ساخته شدهاند که از جمله آنها میتوان به شاهزاده مونونوکه Princess Mononoke (۱۹۹۷)، همسایه من توتورو My Neighbor Totoro (1988)، قلعهای در آسمان Castle in the Sky (1986)، باد وزیدن گرفته The Wind Rises (۲۰۱۳) و ... اشاره کرد؛ و اما در این میان شاهکار ابدی این صنعت، انیمه شهر اشباح است که در سال ۲۰۰۱ اکران شد و نگاهها به این گرایش از سینما را دگرگون کرد.
انیمه شهر اشباح (با نام دیگر Sen to Chihiro no Kamikakushi، به ژاپنی 千と千尋の神隠し) به کارگردانی هایائو میازاکی اثری خلاقانه، باشکوه، سرشار از تخیلات و عمیقا انسانی و با نگاهی ژرف به فرهنگ و سبک زندگی ژاپن و مردم دنیا در لایهای از اسطورهپردازیهای ژاپنی است. ممکن است به انیمه علاقه داشته باشید که بدون شک از هواداران این شاهکار میازاکی هستید و ممکن است تاکنون به سراغ این گرایش نرفته باشید و بدون شک با دیدن این انیمه از شکوه و عظمت کارگردانی، تصویرپردازی و داستان زیبای آن به شگفتی درخواهید آمد. این انیمه چه در زمان اکران و چه پس از آن با ستایشهای بیمانندی مواجه شد و آنچه یک فیلم سینمایی، انیمیشن و هر هنر بصری نیاز دارد را با خود به مخاطب ارائه کرد. جایزه بهترین فیلم از آکادمی ژاپن، جایزه اسکار بهترین انیمیشن، خرس طلایی جشنواره برلین، جایزه انیمه توکیو و چندین جایزه دیگر نمود درخشش ابدی ذهن شگفتانگیز میازاکی و تیم سازنده این انیمه است. در کنار همه موارد شگفتانگیزی که تیم سازنده خلق کرده است، موسیقی متن آن نیز یکی از نامزدهای اصلی در جشنوارههای مختلف بوده است و جوایز متعددی را برای جو هیسایشی به همراه داشته است که نشان از جذابیت شنیداری آلبوم موسیقی متن این اثر دارد.
آلبوم موسیقی متن انیمه شهر اشباح، تلفیقی از المانهای موسیقی کلاسیک با سازبندی ارکسترال و موسیقی مدرن است. در این آلبوم المانهایی از موسیقی ژاپنی نیز حضور دارند که هویت فرهنگی این اثر را به سوی شرق متمایل کرده است. در کشوقوسهای داستانی این موسیقی است که همراه نماهای بدیع و شگفتانگیز حضور دارد و نقشی قابل توجه در روایت داستانی شگفتانگیز آن دارد. همراهی موسیقی با داستان، ساخته جو هیسایشی را به اثری ستایشبرانگیز بدل کرده است که با شنیدن آن میتوان با ماجراهای این حمام جذاب همراه شد و روایت شگفتانگیز رخدادهایی که چیهیرو (سن) و کالاکو (هاکو) با آن مواجه میشوند را مرور کرد و بازنمایی مجددی از نماها و داستان آن داشت.