موسیقی متن بازیهای ویدئویی بخشی جداییناپذیر از تجربه بازی کردن است که باعث فراهم شدن پسزمینه فراگیر و پراحساس برای فضای ذهنی گیمر در کنار گیمپلی بازی میشود. موسیقی بازیهای ویدئویی ترکیبی از ملودیهای ساده و تکراری را در کنار ملودیها و آهنگهای پیچیده را در خود دارد که به خوبی میتواند با ملودیهای مشهور استفادهشده در فیلمهای سینمایی رقابت کند. موسیقی بازیهای ویدئویی در حال حاضر به خودی خود، به عنوان سبکی متفاوت و شناختهشده مطرح است و آهنگسازان و ارکسترهای اختصاصی زیادی در سرتاسر دنیا آثار ساختهشده برای این صنعت رسانهای را اجرا میکنند.
آواهای کر عظیمی که در بازی مشهور اسکایریم Skyrim به گیمر انرژی میدهد تا با اژدها بجنگد تا پیانو سولوی بازی نفس وحش reath of the Wild [از سری بازیهای پرطرفدار افسانه زلدا The Legend of Zelda] حسی سرشار از آرامش و خلوت در هیرول (Hyrule) را برای گیمر و شنونده موسیقی به همراه دارد و سازهای روستایی و فولکی که در بازی ویچر ۳ The Witcher 3 با خود حسی آشنا را در لحظاتی که در میان قارهها سرگردانید، به همراه دارد.
توضیح دنیای موسیقی: صنعت بازیهای ویدئویی در طول مدت زمان فعالیت نه چندان کوتاه خود، خیلی زود توانست به بزرگترین صنعت سرگرمی و رسانهای جهان بدل شود. ارزش بازار بازیهای ویدئویی به تنهایی از ارزش بازار سینما و فیلم، کتاب و موسیقی بالاتر است و این خود نشان از میزان تاثیر این صنعت در میان اقشار مختلف انسانها است. به گمان افراد زیادی این صنعت در حال حاضر راه خود را از دیگر هنرها جدا کرده است و به درستی میتوان از آن به عنوان هنر هشتم یاد کرد. این تاثیر و جایگاه، ما را بر آن داشت تا در این مقاله برخی از مطرحترین آثار موسیقی متن تاریخ بازیهای ویدئویی را معرفی کنیم. بدیهی است که انتخابهای این مقاله که توسط وبسایت Music Gateway انجام شده است، با نظرات افراد زیادی مطابق نباشد.
با ما در دنیای موسیقی همراه باشید تا در کنار هم برخی از بهترین آثار موسیقی متن تاریخ این صنعت را مرور کنیم.
همانطور که بازیها به تکامل خود ادامه میدهند و مرزهای داستانگویی و گیمپلی را به جلو میبرند؛ در حال حاضر ما فقط میتوانیم تصور کنیم که چه مناظر صوتی و سفرهای موسیقایی غیرقابل باوری در پیش ما خواهد بود.
بهترین موسیقی متن تاریخ بازیهای ویدئویی
در این فهرست میشد نامهای زیادی را گنجاند و خصوصا به واسطه رشد بیسابقه بازیهای ویدئویی؛ در حال حاضر به خوبی میتوان موسیقی متن را بخشی اساسی از بازیها دانست که عناوین ماندگاری در آن خلق شده است. اما نمیتوان همه این عناوین را در این فهرست را گنجاند و این فهرست صرفا به عناوینی محدود شده است که توسط Music Gateway انتخاب شده است و در قالب مطلب نوشته آنیکا هوپ Annika Hope منتشر شده است.
فاینال فانتزی ۶
هنگامی که قرار است روایتی عظیم و روایی پرداخته شود، بدون شک موسیقی متن بخشی جدانشدنی از روایت خواهد بود. جدا کردن بازی فاینال فانتزی ۶ Final Fantasy VI به عنوان یکی از برترین بازیهای نقشآفرینی یا RPG دوران ۱۶ بیت و یکی از بهترین بازیهای تمام تاریخ از موسیقی نوبو اوئماتسو Nobuo Uematsu امری محال است. در موسیقی متن این بازی از نهایت قدرت تراشه صوتی کنسول Super NES بهره برده شده است و طیف متنوعی از آهنگهای مورد نیازی بازی به کار برده شده است؛ از موسیقی پرشور مبارزه با باسهای بازی مانند قطعه نبرد سرنوشتساز The Decisive Battle تا قطعات ملانکولیک و اندوهناکی نظیر آنچه در صحنه اپرا یافت میشود، نمودی از این تلاش برای بهره بردن از تمام ظرفیت صوتی این کنسول است.
دوم
بابی پرنس Bobby Prince با موسیقی متن اصلی که برای بازی دوم ساخت، مفهوم آهنگسازی برای بازیهای ویدئویی را کاملا متحول کرد. ساختههای پرنس که تاثیر زیادی از موسیقی پانک و راک را در خود داشتند، ساختاری اگرسیو و بیرحمانه داشتند و قدرت کارتهای صوتی ابتدایی آن دوران را به چالش میکشیدند و قطعات امبینت موسیقی متن Doom وقفهای آرامشبخش را در میان موسیقی هجومی و پرخاشگرانه به همراه داشت.
افسانه زلدا: نفس وحش
انتخاب موسیقی متن از مجموعهای که مملو از آهنگهای دلفریب است، امری دشوار و چالشبرانگیز است. با همه این تفاسیر اما ملودیهای متنوع بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild آنقدر جذاب است که نمیتوان یکی از آنها را نادیده گرفت. اگرچه فضای کلی موسیقی متن این بازی، عمدتا موسیقی مبتنی بر پیانو و امبینت است؛ اما ترکیب متنوعی از سازهای بادی اتمسفریک، هورنهای نیروبخش و آهنگهای غمانگیز پیانو و برخی نمایههای آکاردئونی را در خود دارد. بهترین تفسیر در مورد این موسیقی متن این است که از آن با عنوان یک ماجراجویی شنیداری یاد کرد.
موسیقی متن بازی نفس وحش با تمرکز بر اتمسفر و سادگی، به زیبایی دنیایی بدیع را پیش روی مخاطب میگذارد که در آن میتوان در چمنزارها سوار نسیم شوید و چتربازی کنید. در این موسیقی متن زلدای جدید، با ساختاری جدید و شجاعانه و تفسیری مبتکرانه، پیوندی عمیق با کلاسیکهای قدیمی خود برقرار کرده است.
سایه کلوسوس
بازی فوقالعاده فومیتو اوئدا Fumito Ueda برای پلی استیشن ۲ PlayStation 2 ترسناک و در عین حال فریبنده است و بازیکن را به عنوان مردی ناشناس به ماموریتی برای مواجهه با موجوداتی غولپیکر و چوببر میفرستد. موسیقی متن سایه کلوسوس Shadow of the Colossus بازی توسط کو اوتانی Kow Otani ساخته شده است و به زیبایی تمام فضای متروکی که گیمر در آن غوطهور شده است در عدم حضور هیچ انسان دیگری را منعکس میکند. موسیقی متن این بازی میان گیتار آکوستیک آرام در طول صحنههای سفر و ارکستراسیون دراماتیک و گاها متفاوت در طول رویارویی با کولوسها در گردش است.
پرسونا ۵
عاشقان سری بازیهای شیک و پرطرفدار پرسونا Persona تقریبا بر سر همهچیز اتفاق نظر دارند، به جز یک مورد و آن این است که کدام شماره از بازی موسیقی متن برتری دارد؛ زیرا هر کدام از نسخههای بازی از آهنگهای فوقالعاده پر است. با این حال، اگر مجبور به انتخاب باشیم، پرسونا ۵ را انتخاب میکنیم. این بازی به آهنگساز شوجی مگورو اجازه میدهد تا به اکتشاف جز ملایم در ترکیب با ظرافتی سینمایی برود. با توجه به اینکه موسیقی متن بازیهای نقشآفرینی باید در طول زمان طولانی بازی خود کیفیت را حفظ کند؛ با قاطعیت میتوان گفت که این بازی در این زمینه عالی عمل میکند.
ویژگی متمایز موسیقی متن بازی Persona 5 این است که در خود ترکیبی از عناصر متنوع که ممکن است به هم مرتبط نباشند، را دارا است. اجزای فانک، جز، اپرا، پاپ، آهنگهای ۸ بیتی بازیهای ویدیویی و راک با هم ترکیب شدهاند و این ترکیب بعضا در یک قطعه و در آن واحد رخ میدهد. این امر در ابتدا ممکن است کمی گیجکننده به نظر برسد، اما برای کسانی که با بازی و موسیقی متن آن آشنا هستند، در ادامه بدل به درخشش بینظیر میشود.
هالو نایت
هالو نایت Hollow Night یک بازی مستقل منحصر به فرد با طراحی شخصیتهایی دوستداشتنی و طراحی هنری خیرهکننده است که نه تنها بازی کردن که تماشای آن نیز لذتبخش است. با این حال در هسته اصلی بازی، دنیایی عمیق و روایتی پنهان و عاطفی جای داده شده است و غم تاملبرانگیز جاری در موسیقی متن بازی، به طرزی شگفتانگیز در دنیای بازیهای ویدئویی قدرتمند و اثرگذار است.
من به طور کامل اعتقاد دارم که آهنگسازی درخشان کریستوفر لارکین Christopher Larkin (آهنگساز استرالیایی) نقشی اساسی در روایت داستان بازی دارد. او با وجود اینکه در مقایسه با نامهای آشنای فعال در این عرصه، تازهوارد محسوب میشود؛ اما به صورتی خیرهکننده در حرفه خود در حال پیشرفت است و یکی از دلایل اصلی است که باعث شده تا ما منتظر دنباله بازی هالو نایت با نام سیلک سانگ Silksong باشیم.
هالو ۲
موفقیت بازی هالو: تکامل مبارزه Halo: Combat Evolved نه تنها انقلابی در سبک بازیهای تیراندازی اول شخص ایجاد کرد؛ بلکه موسیقی متن آن نیز تاثیر قابل توجهی بر این صنعت گذاشت. پس از موفقیت چشمگیر مایکروسافت و بانجی با این بازی، در ادامه آنها با خلق یک اثیر بینقص دیگر، همچنان به تحت تاثیر قرار دادن ما ادامه دادند.
مشابه فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری Terminator 2: Judgement Day، بازگشت ماتریکس The Matrix Reloaded و بیگانهها Aliens که باعث تقویت فرنچایزهای خود شدند، Halo 2 نیز تمام ویژگیهایی که باعث افسانهای شدن بازی اول شده بود را ارتقا داد و آنها را به سطح بالاتری رساند. اکشن، تکنولوژی، موسیقی متن و به طور قابل توجهی بودجه، همگی در این نسخه گسترش پیدا کردند. در نتیجه، جایگاه نمادین Halo بیش از پیش تثبیت شد.
مایکل سالواتوره Michael Salvatore و مارتین اودانل Martin O’Donnell برای ساخت موسیقی متن اصلی بازی Halo 2 بار دیگر به عنوان آهنگساز به پروژه بازگشتند. این بار آنها برای غنیسازی موسیقی بازی با نایل راجرز Nile Rogers، تهیهکننده مشهور، و یک ارکستر ۵۰ نفره همکاری کردند. علاوه بر این، استیو وای Steve Vai، گیتاریست تحسینشده، با افزودن حال و هوای راک اند رول به تم هالو در Halo 2، مهارتهای خود ارتقای موسیقی متن بازی هالو ۲ را به کار گرفت.
برادران سوپر ماریو
خلاقیت کوجی کوندو Koji Kondo در ساخت ملودیهای جذاب و به شدت بهیادماندنی برای تم بازیهای ویدیویی، نمونهای قابل توجه از اصل «کم، بیشتر است» در تاریخ آهنگسازی است. ظرفیت محدود حافظه صدا روی کارتریجهای NES باعث رویکرد ابتکاری او شد.
علاوه بر آهنگسازی تم روی نقشه بازی برادران سوپر ماریو The Last of Us (یکی از بهترین موسیقی متنهای بازیهای ویدیویی)، کوندو همچنین مسئول طراحی صدای بازی نیز بود. این کار شامل ایجاد صداهای نمادین سکهها، آجرها، آیتمهای تقویتی و ستارههای شکستناپذیری میشود که همچنان عناصر جداییناپذیر از دنیای ماریو هستند.
آخرین بازمانده از ما
آخرین بازمانده از ما The Last of Us در سرتاسر جهان به عنوان یک شاهکار بازیسازی شناخته میشود و بخش قابل توجهی از موفقیت خود را مدیون موسیقی متن وهمانگیزی است که گوستاوو سانتائولالا Gustavo Santaolalla برای آن ساخته است. سولوهای غم انگیز ویولنسل، سازهای کوبهای روستایی و خطوط گیتاری که با سیمهای نایلونی نواخته میشوند، عمق احساسی را تزریق میکنند که اکنون میتوان از آنها به عنوان استانداردی برای همه بازیهای پسا آخرالزمانی و لیستهای پخش مربوطه یاد کرد.
سانتائولالا به مانند به آهنگسازان برتر مدرن، به طور ماهرانه از محدودیت استفاده می کند و آنها را بدل به فرصت میکند. وحشت واقعی در این موسیقی متن با سکوت تداعی میشود. این موسیقی متن در میان برترین آثار تاریخ بازیهای ویدیویی قرار دارد و دنبالهای با موسیقی متنی به همان اندازه تاثیرگذار نیز دارد.
ماینکرافت
زمانی که دنیل روزنفلد Daniel Rosenfeld (C418) در حال ساختن موسیقی بود و مارکوس پرسون Markus Persson (Notch) در حال توسعه بازی ماینکرافت Minecraft بودند؛ هرگز در مخیله آنها نمیگنجید که آنها در حال توسعه یک عنوان فوقالعاده هستند. در حال حاضر و با فروش بیش از ۲۳۰ میلیون نسخهای از این بازی، تصور بازی دیگر که بتواند به اندازه Minecraft زمان پخش در میان گیمرها داشته باشد، غیرممکن به نظر میرسد.
تصور اینکه گیمرها بدون موسیقی زیبا و ظریف C418 برای بارها و بارها به محیط بازی و ساختوساز در این بازی بازگردند، بسیار دشوار است. چه بازیکن در حال شکار الماس باشد و چه در حال دوری جستن از کریپرها یا صرفا در حال تامل و نظاره و تحسین مناظر پیکسلی بازی باشد؛ موسیقی متن اصلی ماینکرافتی به طور مداوم در حال القای حس و حال جادویی مداوم به گیمر است.
آهنگساز این عنوان، موسیقی متن بازی را تحت تاثیر پیشگامان موسیقی امبینت، نظیر برایان اینو Brian Eno و ایفکس توئین Aphex Twin ساخته است. در حال حاضر به درستی میتوان از C418 به عنوان فردی که موسیقی امبینت را در میان عموم مردم رواج داده است، نام برد و او را در کنار این اساطیر موسیقی امبینت قرار داد.
سونیک خارپشت
باور رایج این است که مایکل جکسون Michael Jackson موسیقی متن بازی سونیک ۳ را به صورت ناشناس ساخته است؛ اما صرف نظر از اعتبار این ادعا، این بازی انحصاری سگا جنسیس Sega Genesis در خود برخی از تاثیرگذارترین تمها و آهنگهای دوران ۱۶ بیتی را دارد. آهنگهایی مانند Tunes such as Hydro City Zone Act 2 و Ice Cap Zone خاطرهانگیز و پرانرژی هستند و به طور مداوم باعث بهبود کیفیت گیمپلی بازی میشوند. بدون شک بازی سونیک خارپشت Sonic The Hedgehog یکی از بهترین موسیقیهای متن تاریخ را دارد.
مافیا ۳
سومین شماره از سری بازیهای محبوب استودیوی هنگار ۱۳ Hangar 13 اگر مشکلات متعددی داشت؛ اما موسیقی متن یکی از این مشکلات نیست. موسیقی متن بازی مافیا ۳ Mafia 3 متناسب با زمان و فضای داستان بازی، شامل ۱۰۰ اثر کلاسیک از سال ۱۹۶۸ مانند ۹۶ اشک 96 Tears و زاده بایو Born On The Bayou است. چیزی که واقعا موسیقی متن این بازی را استثنایی کرده است؛ چرخش فضای آن در سومین بخش بازی است و در حالی که شخصیت اصلی بازی و گیمر به دنبال انتقام هستند؛ همه آهنگهای کلاسیک با کاورهای معاصر جایگزین میشوند. این تغییر غیرمنتظره باعث افزایش مضاعف و چشمگیر اهمیت موسیقی متن در این بازی شده است.
پرو اسکیتر ۲ تونی هاوک
هنگام تهیه فهرستی از بهترین آثار موسیقی متن در میان بازیهای ویدئویی، تعیین معیارها بسیار مهم است. برخی از اعضای تیم تحریریه ما در مورد اینکه کدام موسیقی متن و آهنگ اصیل بازیهای ویدئویی را ترجیح میدهند، اطمینان نداشتند؛ اما با این حال هیچ مناقضه و تردیدی وجود نداشت که اگر قرار باشد فهرستی در این زمینه تهیه کنیم، بی شک بازی پرو اسکیتر ۲ تونی هاوک Tony Hawk’s Pro Skater 2 یکی از گزینههای اصلی و غیرقابل چشمپوشی است.
موسیقی بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2 ترکیبی از سبکهای پانک، هیپ هاپ و ... را در خود دارد و از آن میتوان به عنوان استانداردی برای پلیلیس بازیهای ویدئویی یاد کرد. این پلیلیس نمایهای واقعی برای اسکیتبازان حرفهای در دنیای واقعی بود و همچنین ترجیحات موسیقی یک نسل کامل از گیمرها را نیز شکل داد.
دزدی بزرگ اتومبیل: وایس سیتی
دنیای بازی دزدی بزرگ اتومبیل یا جیتیای Grand Theft Auto (GTA) با سیستم رادیویی خلاقانه، دیجیهایی مجمل و پر زرق و برق، انتخاب آهنگهای بدون عیب و نقص، گیمرها را در شهری پر از جنایت و هیجان با حضور شخصیتهای خارقالعاده غوطهور میکند.
عنصر متمایز و برتر در بی بازی جی تی ای وایس سیتی GTA Vice City نسبت به دیگر عناوین مشابه، بسیار ساده است: همهچیز به دهه ۸۰ میلادی مرتبط است. بر خلاف دیگر نسخهها که عموما رویکرد موسیقی با انتخاب گیمر و بازیکن را پیش میگیرند؛ سازندگان وایس سیتی به خوبی دریافتهاند که ساخت موسیقی بازیهای ویدئویی درجه یک برای جاهطلبی آنها رد ساختن دنیایی خاطرهانگیز و آغشته به نوستالژی بسیار مهم است و همچنین با خود تعداد زیادی آهنگ موفق دارد.
باستیون
تحسین جهانی که بازی هیدس Hades کسب کرد، باعث محبوبیت قابل توجه خالق آن، استودیوی سوپرجاینت گیمز شده است. با این حال اولین عنوانی که باعث شهرت و محبوبیت آنها شد، بازی ویدئویی باستیون Bastion بود. این بازی اکشن و کمتر قدردیده در عین حال خیرهکننده با موسیقی متنی کامل در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
اجرای آوازی استثنایی لوگان کانینگهام Logan Cunningham به عنوان راوی با تجربه بازی، باعث تقویت بار روایی بازی باستیون شده است و در کنار موسیقی تحسینبرانگیز دارن کورب Darren Korb بدل به عناصر جذاب این بازی شدهاند. موسیقی متن این بازی مجموعهای غنی از آهنگهایی است که به طرز ماهرانهای عناصر امید، ماجراجویی و ناامیدی را به صورتی متوازن به مخاطب ارائه میکند.
افسانه زلدا اوکارینای زمان
بازی افسانه زلدا اوکارینای زمان Legend Of Zelda Ocarina of Time اساسا دارای دو موسیقی متن بود. یکی از آنها با کاوشهای شاد و بیدغدغه لینک جوان همراه بود و دیگری شامل شش ملودی ملانکولیک بود که در منطقه اضطراببرانگیز Hyrule پخش میشد و در آن لینک مسنتر قرار بود او را نجات دهد.
به انبوهی از شخصیتها و نواجی و مناطق درون بازی، موسیقی متن اختصاصی با مضمونی منحصر به فرد اختصاص داده است و اغلب آنها مربوط به آهنگهای سادهای است که گیمرها در اوکارینا همراه با لینک آن را تجربه کرده بودند. این موسیقی متن سرزندگی را به بازی القا میکند؛ به گونهای که تعداد کمی از عناوین بازیهای ویدئویی به این قابلیت دست یافتهاند و به طور ماهرانهای پیوندهای عصبی را میان شخصیتها و مکانهای بازی برقرار کرده است؛ حتی پیش از معرفی آنها در بازی.
صنعت بازیهای ویدئویی در طول مدت زمان فعالیت نه چندان کوتاه خود، خیلی زود توانست به بزرگترین صنعت سرگرمی و رسانهای جهان بدل شود. ارزش بازار بازیهای ویدئویی به تنهایی از ارزش بازار سینما و فیلم، کتاب و موسیقی بالاتر است و این خود نشان از میزان تاثیر این صنعت در میان اقشار مختلف انسانها است.
جمعبندی
به عنوان جمعبندی باید گفت که موسیقی متن در حال حاضر بخشی جداییناپذیر از تجربه گیمرها از بازیهای ویدئویی است که به به غوطهور شدن و تاثیر احساسی گیمپلی میافزاید. از ملودیهای نمادین و آیکونیک بازیهای کلاسیک گرفته تا شاهکارهای ارکسترال عناوین مدرن، موسیقی بازیهای ویدئویی به خودی خود، یک اثر هنری قدرتمند و ماندگار است. همانطور که بازیها به تکامل خود ادامه میدهند و مرزهای داستانگویی و گیمپلی را به جلو میبرند؛ در حال حاضر ما فقط میتوانیم تصور کنیم که چه مناظر صوتی و سفرهای موسیقایی غیرقابل باوری در پیش ما خواهد بود.
به نظر شما چه عنوانی میتوانست در این فهرست جای داشته باشد؟ لطفا نظرتان را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
خدایی ؟؟ ezio family کجاستتتتتت؟؟!
سلام، وقت شما به خیر. این مطلب ترجمه است و انتخاب دنیای موسیقی نیست. ولی با شما موافقم موسیقی متن Assassin's Creed 2 واقعا ماندگاره.