بازگشت به دوران 16-بیتی، منتخب 60 قطعه خاطره انگیز از موسیقی متن بازیهای کنسول سگا مگا درایو
VA - Back to the 16-bit Era
بازگشت به دوران 16-بیتی عنوان مجموعه منتخبی از برترین و ماندگارترین موسیقی متن بازیهای کنسول سگا مگا درایو یا همان سگا جنسیس است که به صورت اختصاصی توسط دنیای موسیقی انتخاب شده و به شما عزیزان عرضه میشود. دوران 16-بیتی یا نسل چهارم بازیهای ویدیویی با ارائه کنسول بازی توربوگرافاکس-۱۶ (TurboGrafx-16) در سال 1987 توسط شرکت NEC آغاز شد، ویژگیهایی که نسل چهارم را نسبت به نسل قبلی (کنسولهایی مانند آتاری 7800) برتری میداد اول از همه استفاده از پردازندههای 16-بیتی بود که سرعت پردازش بالاتری را در اختیار کنسول میگذاشتند، همچنین استفاده از پردازشگرهای صدا با امکان خروجی صدای استریو و سینثسایزرهای FM که کیفیت صدا و موسیقی را به طرز چشمگیری ارتقاء میدادند و همچنین استفاده از گستره رنگ بالاتر و جزئیات بیشتر. نسل چهارم با NEC شروع شد اما با ورود سگا و نینتندو بازار داغ بازیهای ویدیویی به سمت این دو چرخید، سگا با سری سونیک Sonic the Hedgehog و نینتندو با سری سوپر ماریو (قارچخور) Super Mario وارد گود شدند و میلیونها بازیباز را مجذوب خود کردند.
سگا مگا درایو SEGA Mega Drive (در آمریکا با عنوان سگا جنسیس) در سال 1988 توسط شرکت ژاپنی سگا عرضه شد. مگادرایو اولین کنسول 16 بیتی نبود اما یکی از موفقترینهای آن دوران به شمار میرود. در زمان عرضه توانست بسیاری از بازارها را تصاحب کند و در رقابت تنگاتنگ با نینتندو انایاس قرار بگیرد هرچند که دو سال بعد از عرضهی مگا درایو با انتشار سوپر نینتندو و سیاستهای انحصاری آن خصوصا در آمریکا کفه ترازوی بازار به سمت نینتندو سنگینی کرد. سگا مگا درایو را میتوان یکی از خاطره انگیزترین کنسولهای تمام دورانها دانست که بازیهای جذاب آن در خاطرهی جمعی بخش بزرگی از جمعیت جهان و صد البته ایران جای گرفته است.
وظیفه پردازش و پخش صدا را در سری مگادرایو (جنسیس) چیپ یاماها YM2612 به عهده دارد. این پردازشگر صدای 8 بیتی شش کاناله یک سینثسایزر FM داخلی دارد که در زمان خودش کمک بزرگی برای آهنگسازان بازیهای ویدیویی به حساب میآمد، سگا یک نرم افزار ادیتور صدا هم با عنوان GEMS ارائه کرده بود که با استفاده از آن ساخت موسیقی برای بازیها خیلی راحتتر شده بود، با این ابزار آهنگسازان به بیش از 100 صدای آماده بر روی سینثسایزر سگا دسترسی داشتند و کمتر به برنامه نویسی برای سمپلهای دیگر احتیاج پیدا میکردند. البته استفاده اکثر آهنگسازان از این ابزار باعث شد تا موسیقی بازیهای مختلف به هم نزدیک شوند و صداهای یکسانی را در بسیاری از بازیها بشنویم. از طرفی محدودیت فضای حافظه هم اجازه نمیداد تا آهنگسازان از سمپلریتهای بالاتر استفاده کنند و اگر کیفیت پخش صدا و موسیقی در مگا درایو را با سوپر نینتندوی تازه نفستر و کمی پیشرفتهتر مقایسه کنیم قطعا نینتندو برنده این رقابت خواهد بود، البته این مقایسه در کیفیت صدای خروجی است و چیزی از ارزش کار آهنگسازان (عموما ژاپنی) بازیهای مگا درایو کم نمیکند، آهنگسازانی که با ابزارهای ابتدایی (هرچند که در زمان خود آنها پیشرفته به حساب میآمده) آثاری ماندگار و تاثیرگذار خلق کردند.
مجموعه پیش رو منتخبی است از 60 قطعه موسیقی منتخب از 41 عنوان بازی کنسول سگا مگا درایو که شنیدن آنها برای هر کسی که تجربه کنسول سگا را داشته قطعا جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. بازیهایی نظیر سری سونیک، سری شورش در شهر، مورتال کامبت، شینوبی، بتمن، کامیکس زون و بازیهای دیگری که برای میلیونها نفر در دورانی که تکنولوژی هر روز با جهشهای بلند انسانها را شگفت زده میکرد خاطراتی جذاب و مانگار ساختند. دورانی که از تلویزیونهای بزرگ و با کیفیت، کامپیوترها و کنسولهای بازی پیشرفته و ابزارهای سرگرمی دیجیتال متنوع خبری نبود و میشد با دیدن چند رنگ بیشتر بر صفحه تلویزیون شگفت زده شد؛ دوران 16-بیتی.