قانون ۸۰/۲۰ که با نام اصل پارتو نیز شناخته میشود، مفهومی است که حدودا ۸۰ درصد از تاثیرات و بازخوردها از ۲۰ درصد از علتها و ورودیها ناشی میشوند [این قانون محدود به عرصه موسیقی نیست و در بسیاری از بخشهایی که مربوط به صنعت و تجارت است، کاربرد دارد].
تاثیر قانون ۸۰/۲۰ در موسیقی
پس از توضیح مفهوم قانون ۸۰/۲۰ اکنون به تاثیر آن در صنعت موسیقی میپردازیم. در زمینه صنعت موسیقی، این قانون به روشهای مختلفی اعمال میشود:
توزیع درآمد
در صنعت موسیقی بخش قابل توجهی از درآمد اغلب از درصد کمی از هنرمندان پرفروش و آهنگهای موفق حاصل میشود. شرکتهای بزرگ موسیقی موسیقی ممکن است اکثر درآمد خود را از چند هنرمند محبوب منتخب و آثار موفق آنها به دست آورند. این امر میتواند به توزیع ناهنجار درآمد منجر شود.
تعامل با طرفداران
بخش کوچکی از طرفداران شما ممکن است مسئول بخش بزرگی از تعامل و پشتیبانی و حمایت از شما باشند. این طرفداران فوقالعاده به طور منظم در اجراهای زنده شما شرکت میکنند و فعالانه موسیقی شما را برای دیگران تبلیغ میکنند.
پلتفرمهای پخش استریم
در پلتفریمهای استریمی مانند اسپاتیفای Spotify، تعداد نسبتا کمی از آهنگها بیشترین استریم و پخش را دارند. این بدان معنا است که درصد کمی از آهنگها بر پلتفرم تسلط دارند؛ در حالی که اکثریت قریب به اتفاق آهنگها کمتر استریم میشوند و از سوی کاربران پخش میشوند.
کشف موسیقی
بسیار از شنوندگان موسیقی تمایل دارند به آنچه میدانند و از آن لذت میبرند، بچسبند و اغلب به هنرمندان و آهنگهای مورد علاقه خود بازگردند. این امر میتوانند باعث ایجاد چالش برای ورود هنرمندان و جدید و کمترشناخته شده به جریان اصلی و جریان محبوبیت شود؛ زیرا بیشترین توجه و منابع روی نامهای معروف و معتبر متمرکز شدهاند.
موفقیت و تاثیر
گروه کوچکی از هنرمندان به شهرت گسترده و تاثیرگذاری فرهنگی میرسند که باعث تاثیر بر کل جریان و مسیر صنعت موسیقی شود. این هنرمندان ممکن است روندها را تعیین کنند و شکل دهند و ژانرها و سبکها را از نو تعریف کنند و به صورت کلی چشمانداز این صنعت را تعریف کنند.
قانون ۸۰/۲۰ در صنعت موسیقی چالشها و رقابت سنگینی که هنرمندان جدید و مستقل و نوظهور با آن دست به گریبان هستند را برجسته میکند.
چالشهای قانون ۸۰/۲۰
قانون ۸۰/۲۰ در صنعت موسیقی چالشها و رقابت سنگینی که هنرمندان جدید و مستقل و نوظهور با آن دست به گریبان هستند را برجسته میکند. عبور از سد سر و صدای عظیم حول هنرمندان مطرح و دست یافتن به مخاطبان بیشتر برای هنرمندان جدید امری دشوار است؛ زیرا تعداد نسبتا کمی از هنرمندان و آهنگها بر بازار موسیقی تسلط دارند. با این حال، آنچه مهم است این مسئله است که به یاد داشته باشید که همواره استثنائاتی وجود دارند که با پشت کار، استعداد و بهکارگیری استراتژیهای موفق و موثر بازاریابی، میتوانند باعث موفقیت هنرمندان جدید شوند و راه ارتباطی میان آنها و مخاطبانشان باز کنند. ایجاد پایگاهی از طرفداران وفادار، تمرکز بر محتوای باکیفیت و استفاده بهینه از ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال میتواند به نوازندگان کمک کند که شانس موفقیت خود را در صنعتی که قانون ۲۰/۸۰ بر آن غالب است را افزایش دهند.
این مقاله ترجمهای مقالهای از وبسایت پلیگراوند The Playground با نام The 80/20 rule and what it means for the music industry است.
این مقاله شروع، سری مطالبی در مورد نقش صنعت فرهنگ و همچنین فرهنگ تودهای در شکلگیری چنین تاثیری است. در آینده و در روزهای بعد تحلیلهای دنیای موسیقی در این زمینه منتشر خواهد شد.
نظر شما در مورد این قانون نسبتا نانوشته چیست؟ نظرتان را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
خیلی جالب بود!
بله، اصل پارتو در بقیه بخشهای زندگی هم کاربرد داره.