
ما از ۱۷۴ آهنگساز درخواست کردیم تا در انتخابی سخت ۵۰ آهنگساز برتر تمام تاریخ را برگزینند و این متن نتیجه برآیند انتخاب این آهنگسازان است. این مطلب به واسطه طولانی بودن در پنج بخش در دنیای موسیقی ترجمه و منتشر خواهد شد.
چه کسی برترین آهنگساز تمام دوران است؟ ما این سوال را از ۱۷۴ آهنگساز برجسته و مهم دوران معاصر معاصر پرسیدیم و در نهایت به نتیجهای رسیدیم که به قول خود این هنرمندان، نتیجهای بسیار شگفتانگیز است. ما آرای این آهنگسازها را گردآوری کردیم و در نهایت به فهرست ۵۰ آهنگساز برتر تمام تاریخ رسیدیم.

۵۰- سرگئی راخمانینوف Sergei Rachmaninov
۱۹۷۳-۱۹۴۳
نوازنده چیرهدست پیانوی روس، یک ملودیساز بااستعداد و یکی از بزرگان رمانتیسم متاخر
جان راتر John Rutter (آهنگساز، رهبر ارکستر، ویراستار، تنظیمکننده و تهیهکننده موسیقی انگلیسی) در مورد سرگئی راخمانینوف میگوید:
«راخمانینوف از دسته آهنگسازان آریستوکرات است. او هرگز یک قطعه موسیقی ننوشت، مگر آنکه در آن قطعه چیزی برای گفتن داشته باشد و در آن خود را تکرار نکرده باشد. او هرگز از در حدود و سطح خاصی باقی نماند. هیچ دو اثر از قطعات پیانوی او شبیه به هم نیستند و هر آفریدهای از دنیایی متفاوت هستند. او به مانند سمفونی دوم، روح خود را در موسیقی قرار میدهد؛ اما در کنارش اصالت و شور و نجابت موسیقی خود را حفظ میکند.
ابداع ملودیک او را میتوان به نوعی مردن برای چیزی توصیف کرد که به واسطه طعم هارمونیک و سرشار از لطافتش قابل شناسایی است. ارکستراسیون آثار او غنی است و در عین حال هرگز فریبند نیست. او این استعداد و توانایی را دارد که موسیقی خود را طوری مطرح کند که انگار فقط برای شما ساخته شده است و در حال صحبت با شما است.»

۴۹- رابرت شومان Robert Schumann
۱۸۱۰-۱۸۵۶
آهنگساز رمانتیک آلمانی که با ذهن ناپایدار و پویا شاهکارهای پیچیده را خلق کرد
بنت سورنسن Bent Sørensen (آهنگساز دانمارکی و برنده جایزه گراومایر برای آهنگسازی) در مورد رابرت شومان میگوید:
«باخ و موتسارت عالی مینویسند؛ اما کیفیت ظریفی در مورد کمالگرایی شومان وجود دارد. من با گوش دادن به کنسرتوهای ویولن بزرگ شدم، زیرا پدرم ویولن مینواخت. چیزی در ذات کنسرتوی ویولن شومان وجود دارد که باعث شد به یاد خودم بیفتم و همین امر باعث نزدیکی من به او از نظر شخصی و حرفهای شده است.»

۴۸- پییر بولز Pierre Boulez
۱۹۲۵-۲۰۱۶
سریالیست، مدرنیست، رهبر ارکستر و موسس آنسامبل اینترکانتمپورین
دای فوجیکارا Dai Fujikura (آهنگساز ژاپنی و از هنرمندان برجسته موسیقی کلاسیک معاصر) در مورد پییر بولز میگوید:
«بولز به سادگی بهترین است! از نظر موسیقی، نه تنها او در زمان خود پیشگام بود؛ بلکه هارمونی و صدای او همیشه پر از زرق و برق و جذابیت است و اگر بخشی از موسیقی او را جدا کنید، هر ذره آن به تنهایی زیبا است. او کارهای زیادی برای آهنگسازان دیگر انجام داده است، نهادهایی ایجاد کرده و نحوه برنامهریزی موسیقی معاصر را در کنسرتهای عمومی و معمولی شکل داده است.»

۴۷- هیلدگارد بینگنی Hildegard von Bingen
۱۰۹۸-۱۱۷۹
هیلدگارد، متکلم، عارف و در حال حاضر قدیس، مونوفونی مقدس را ساخت و یکی از برترین آهنگسازان زن تمام دوران و یکی از مشهورترین آهنگسازان قرون وسطی است.
جسیکا کاری Jessica Curry (آهنگساز و مجری رادیو و بازیساز و برنده جایزه بفتا برای بازی Everybody's Gone to the Rapture) در مورد هیلدگارد بینگنی میگوید:
«من اولین بار با موسیقی هیلدگارد بینگنی از طریق صحنههای ریو آشنا شدم. در آهنگ بلفاست Belfast از گروه اربیتال Orbital به زیبایی از سمپل یکی از ساختههای او با نام O Euchari استفاده شده و من فورا درگیر این قطعه شدم. در نهایت متوجه شدم که سمپل این آهنگ متعلق به کیست و از آن زمان تا به امروز هیلگارد همواره به عنوان یک همراه ثابت در کنار من باقی مانده است. مانند تمام آهنگسازان بزرگ، من فکر می:نم توصیف کار او غیرممکن است و این امر چیزی است که به سادگی قابل تجربه است. من با عقاید او زاویه دارد؛ اما موسیقی او برای من همواره سرشار از جذابیت روحانی است.»

۴۶- توماس تالیس Thomas Tallis
۱۵۰۵-۱۵۸۵
آهنگساز انگلیسی که بیشتر به واسطه آثار کرال چندصدایی مذهبی و دینیاش شناخته میشود
گابریل جکسون Gabriel Jackson (آهنگساز انگلیسی و برنده جسه جایزه از آکادمی ترانهسرایان، آهنگسازان و نویسندگان بریتانیا) در مورد توماس تالیس میگوید:
«موسیقی تالیس، از فورانهای تجملاتی ماریان گرفته تا تنظیمات هجایی در زبان انگلیسی، همه تنوعات سبکی که به دلیل تغییرات مکرر پادشاه و در نتیجه مذهب برای یک آهنگساز انگلیسی قرن شانزدهم مورد نیاز بود را در بر میگیرد: این موسیقی هیجانانگیز، محرک و درخشان، طرحدار و نقشدارد یا ساده است، از غنای هارمونیک برخوردار است و ظرافتی ملودیک دارد که بسیار خاص و منحصر به فردی است.
چه در هوموفونی چهار قسمتی و چه در میرکوپولیفونی پیچیده و صدای تصویرساز خیرهکننده اسپم Spem در آلیوم، همه آن چیزی است که یک آهنگساز علاقهمند به موسیقی کرال باید بیاموزد را میتوان در آثار توماس آلیس پیدا کرد.»

۴۵- اریک ساتی Erik Satie
۱۸۶۶-۱۹۲۵
ساتی متفکر اصلی، دادائیست، هنرمند، پیانیست و خالق «موسیقی مبلمانی» بود
جرالد بری Gerald Barry (آهنگساز ایرلندی که عموما به واسطه اپراهایش شناخته میشود) در مورد اریک ساتی میگوید:
«همان طور که بکت از جویس جدا شد تا دنیای خودش را بسازد، ساتی هم از دبوسی فاصله گرفت تا دنیای مختص خودش را بسازد. او از ناکجاآباد بیرون آمد و دیگر هیچ شباهتی به او چه قبل و چه بعدش نداشت. جای تعجب نیست که موسیقی مبلمانی (یا موسیقی پسزمینه) را نوشت. موسیقی او اشیا همانطوری که هستند، است. قطعه دلخوریها Vexations او ۸۴۰ بار پخش شد و ممکن است یک میلیون بار نیز پخش شود.
آن میتوان تا پایان دنیا ادامه یابد و ناشناخته بودن، تشخیصناپذیری و رازآلود بودن آن این امکان را به این قطعه داده است. قطعه باشکوه او، سقراط Socrate همچون کسی است که در اتاقی راه میرود و با صدای بلند فکر میکند و به یک تایپیست بیتفاوت دیکته میکند.»

۴۴- کارل هاینتز اشتوکهاوزن Karlheinz Stockhausen
۱۹۲۸-۲۰۰۷
مدرنیست آلمانی، پشتیبان سریالیسم، نویسنده موسیقی الکترونیک و آلیتوری
رولف هایند Rolf Hind (آهنگساز و پیانیست بریتانیایی) در مورد کارل هاینتز اشتوکهاوزن میگوید:
«تصویر اشتوکهاوزن روی جلد آلبوم گروهبان فلفل Sgt. Pepper قرار دارد و نمایانگر جایگاه و تاثیر او در قرن بیستم است. کار هنری کامل Gesamtkunst به تنهایی زبان، تکنولوژی، رقص و فضا و سیاره را در خود دارد. اشتوکهاوزن هم از زمانبندی تولدش بهره برد (سرمایهگذاری هنگفت در ایستگاههای رادیویی، ارکستر و تکنولوژیهای آلمان) و هم از آن رنج برد (چالشهای آلمانی بودن در قرن بیستم) و هر دو این عاملها تاثیر خود را در موسیقی او به جا گذاردهاند.
به مانند وسواس کمالگرایانه موجود در سانسکریتهای آلمانی قرن نوزدهم، او با کلید رسیدن به پیامهایی خارقالعاده، اکتشافات قبلی و شاید فراتر از آن از لبه پرتگاه دوران زندگیاش بازگشت.»

۴۳- استیون سوندهایم Stephen Sondheim
۱۹۳۰-۲۰۲۱
آهنگساز آمریکایی، ترانهنویس و متخصص تئاتر موزیکا بود
پل میلور Paul Mealor (آهنگساز ولزی) در مورد استیون سوندهایم میگوید:
«بزرگترین آهنگسازان میتوانند ما را در تاریکترین لحظاتمان حفظ کنند و همچنین ما را بخندانند و ما را سرشار از شادی کنند. برای من سوندهایم یکی از این موارد است.
از قویترین و درخشانترین ساختهای دراماتیک در بالاترین سطح (مانند سویینی تاد Sweeney Todd یا آدمکشها Assassins) تا سبکترین ملودیها (مانند موسیقی کمی شبانه A Little Night Music)، تا سادهترین آکوردها (در جنگل Into the Woods) تا متراکمترین هارمونیها (حماقتها Follies)، او همه چیز را در آثار خود دارد. او باهوش است و هرگز چیزی برای ما کم نمیگذارد.»

۴۲- الیور کنوسن Oliver Knussen
۱۹۵۲-۲۰۱۸
آهنگساز و رهبر ارکستر بریتانیای که یک مرشد محبوب در آلدربرگ بود
شارلوت بری Charlotte Bray (آهنگساز بریتانیایی و برنده جوایز متعدد اپرا) در مورد الیور کنوسن میگوید:
«بالاتر از هر چیزی، این مهارت است که موسیقی کنوسن را مهم کرده است. هر نوت و نمادگذاری که روی صفحه انجام میداد، بی عیب و نقص شنیده میشد و تا زمانی که دقیقا همهچیز سر جای خود قرار نگرفته بود، هیچ قطعهای کامل نبود. موسیقی او کاملا اصیل و سرشار از هیجان است و حس ماجراجویی و شوخطبعی را نیز در خود دارد و بدون شک تا سالیان سال الهامبخش باقی خواهد ماند.»

۴۱- هریسون برتوییستل Harrison Birtwistle
۱۹۳۴-۲۰۲۲
بخشی از مدرسه منچستر جدید، برتوییستل اسطورهگرایی و مدرنیسم را در هم میآمیزد
النور آلبرگا Eleanor Alberga (آهنگساز موسیقی معاصر جامائیکایی) در مورد هریسون برتوییستل میگوید:
«موسیقی برتوییستل با صدایی کاملا خاص صحبت میکند. اختراع مجدد و توسعه بیپایان موسیقی او، همراه با قدرت بافتهای متضاد، گوش را به سفری کاملا غیرقابل پیشبینی و در عین جال همیشه تاثیرگذار میبرد. اپراهای گاواین Gawain و مینوتور The Minotaur دو اپرایی هستند که بیشتر با آنها آشنا هستم و من را در یک دنیای صوتی بدوی محصور کردند. من با شنیدن این آثار کاملا شگفتزده شدم و به جای بهتری نسبت به جایی که در آن قرار داشتم، رسیدم.»